zondag 7 oktober 2012

Paradigmatische analyse: Inception

In de blog van vorige week heb ik het gehad over de paradigmatische analyse, oftewel het bestuderen van het teken (Van Driel, 24-09-2012). Bij het analyseren van films wordt er dan gekeken naar ieder afzonderlijk shot en welke functie het heeft. Ter verduidelijking wordt in deze blog zo’n paradigmatische analyse uitgevoerd. De film die ik hiervoor gebruik is een favoriet van mij: Inception.


Context van de film
Inception heeft alles te maken met de wereld van de dromen. Dom Cobb staat bekent als één van de beste ‘extractors’ die er is. Hij houdt zich bezig met het stelen van iemands geheimen terwijl diegene aan het dromen is. Hou bijzonder dit ook is, hij zou veel liever terugkeren naar zijn huis en kinderen in Los Angeles. Dit is niet mogelijk omdat hij een voortvluchtige is. Er komt echter een klus op zijn pad, een klus die ervoor kan zorgen dat hij zijn kinderen weer kan zien. Deze klus wordt door velen als onmogelijk gezien. Het gaat hier namelijk om ‘inception’: het planten van een idee in iemand anders’ hoofd. Cobb besluit ervoor te gaan en samen met zijn team begint hij aan een gevaarlijke operatie die zich op verschillende niveaus afspeelt. Om inception te laten lukken is het noodzakelijk het idee zo diep mogelijk te planten, dus moet er gebruikgemaakt worden van dromen in dromen. Zo ontstaat er een complexe situatie waarbij de gebeurtenissen in de ene droom effect hebben op de andere droom, en Cobb en zijn team vanuit allerlei (onvoorziene) hoeken worden tegengewerkt.

Context van de scene
De scene speelt zich gelijktijdig af op twee verschillende plekken. In het eerste droomniveau tracht Yusuf te ontsnappen aan gewapende achtervolgers in een busje waarin de rest van het team en de subject liggen te dromen. In het tweede droomniveau wordt Arthur belaagd in de gang van een hotel. Aangezien Arthur op het eerste niveau in het busje van Yusuf zit, hebben alle gebeurtenissen (zoals veranderende G-krachten) invloed op de situatie in het tweede niveau, zij het langzamer. Tijd gaat namelijk langzamer naarmate je dieper in het onderbewustzijn van de subject gaat. Dit zorgt ervoor dat wanneer het busje een heuvel afrolt, de gang ook ronddraait. Het ene moment staan ze op de vloer, het andere moment is de vloer het plafond. Arthur en zijn belager moeten continu hun balans hervinden terwijl de wereld letterlijk om hen heen draait. En dit terwijl zij met elkaar in gevecht zijn. Het resultaat is, mijns inziens, één van de meest indrukwekkende staaltjes cinematografie aller tijden.




De analyse
0:00 - 0:04
De scene begint met een long shot dat vaststelt dat Arthur het enige teamlid is dat wakker is. Vlak voordat het shot eindigt begint de camera te schudden en klinkt er een lage toon. Cut naar een close up van Arthur die heen en weer wordt geschud in het busje. Hiermee wordt al subtiel aangetoond dat de gebeurtenissen van de eerste droom doorwerken op de tweede droom. In het volgende shot bevindt de camera zich laag bij de weg. 

0:05 - 0:39
We zien het busje en twee mensen op een motor die het beeld in rijden. Eén van de achtervolgers past zijn pistool en begint te schieten op het busje. Dit blijkt uit het volgende shot: een close-up van Yusuf waarbij het glas uit de zijruit kapot springt. De volgende serie shots zijn opnieuw in het tweede droomniveau, waar Arthur zijn jasje uitdoet en een koffertje sluit. Er volgt een medium shot als Arthur de kamer uit loopt, wat overgaat in een tracking shot als hij de gang in loopt. Dit shot wordt vervolgens afgewisseld met close-ups van zijn gezicht om zijn gezichtsuitdrukking aan te geven als hij ziet dat er iemand uit de lift komt. Hij loopt snel de hoek om, en het shot blijft hangen bij de man om te laten zien dat hij Arthur nakijkt. Het maakt duidelijk dat hij hem gaat achtervolgen. Terug bij de eerste droom zien we een long shot met zowel het busje als de motor in beeld. Het fungeert als een soort van establishing shot, in de zin dat het een korte herinnering is voor de kijker hoe de situatie er uit zag. Een belangrijk beeld is het shot in het busje, waar de drie karakters in één oogopslag te zien zijn. De handeling van Yusuf waarbij hij één van zijn belagers van de motor trekt staat hier centraal. Het resultaat wordt getoond met behulp van hetzelfde tracking shot als voorheen. De gezichtsuitdrukking van Yusuf wordt kort in beeld genomen met een close-up.

0:39 - 1:00
In de tweede droom wordt Arthur gevolgd met een tracking shot van voren. Er is gebruikgemaakt van ‘shaky cam’, oftewel een schuddende camera. Dit, gecombineerd met het feit dat het shot op ooghoogte is, geeft een meer natuurlijke look aan de scene. Alsof je er als kijker zelf bijstaat. Er wordt overgegaan naar een medium shot, nog steeds met shaky cam, waarin de twee mannen vechten. In de achtergrond staat een derde man, en om het te benadrukken wordt er geschakeld naar een shot waarin je hem naar zijn geweer ziet grijpen. Bij het busje wordt er nog steeds geschoten. Er is een shot van Yusuf maar ook van een dromende Arthur, om nogmaals de relatie tussen de twee droomwerelden te benadrukken. Er zijn vervolgens een tweetal shots van een man die in een auto stapt en wegrijdt. Hierbij zie je een close-up van Yusuf die (voor hem) naar links kijkt. Dit maakt duidelijk dat hij de auto aan ziet komen. Hierbij hoort een shot van de motorrijder, voor wie het onmogelijk is de naderende auto aan te zien komen omdat de bus links van hem rijdt. Het verklaart waarom de motorrijder op de auto botst als Yusuf plotseling remt. Deze gebeurtenis wordt getoond met een point of view shot van in de auto.

1:00 - 1:18
Het shot van een dromende Arthur wordt herhaald, en gekoppeld aan shots uit het hotel. Er wordt getoond dat de vloer kantelt als gevolg van het remmen. We zien vervolgens een close-up van Yusuf die aan zijn stuur draait, en een shot waarin het busje scherp naar links gaat. Tegen het einde van het schot vertraagt het beeld. De vertraging zet door in een cut naar de close-up van Arthur, wiens lichaam naar links wordt gegooid. De vertraging geeft aan dat de tijd in de eerste droom ongeveer zo snel duurt in de tweede droom. Hierna zijn er shots in het hotel waarbij de vloer kantelt en de belager van Arthur naar beneden valt. Het volgende beeld is als het ware een top-down shot, dat door het draaien van de omgeving nu een gang in kijkt. We zien de man hard neerkomen op de liftdeur, terwijl Arthur zich vasthoudt en omhoog klimt. Een shot van de derde man laat zien dat hij moeite heeft met het vinden van zijn balans. Tevens heeft hij zijn pistool op de grond laten vallen, en dat schuift nu over de vloer. 

Het filmen van de 'Hallway scene' uit Inception.

1:18 - 1:51
Terug in de eerste droom duwt een auto het busje tegen de vangrail aan. Dit wordt weergegeven met shots van zowel de voor- als achterkant, afgewisseld met close-ups van Yusuf. Op een gegeven moment houdt de vangrail op, en rolt het busje van een helling af. Er komt een shot van in het busje dat de passagiers toont. Ook hier wordt er halverwege overgegaan op slow-mo, wat doorzet in een close-up van Arthur. Dit vormt weer een overgang naar de hotelgang, welke nu ook ronddraait. We zien een long shot waarin Arthur op de camera af komt gelopen. De shaky cam is niet aanwezig, dus het is niet waarschijnlijk dat dit een point of view is van de andere man. Het volgende shot is de langste van de scene. De camera draait mee met de gang, terwijl de twee personages er in bewegen. Het gevecht gaat door, afgewisseld met long shots van buiten het busje en een close-up van Arthur en een van Dom erin. 

1:52 - 2:48
Zodra de twee mannen een kamer binnenvallen, worden long shots afgewisseld met medium shots. Af en toe komt er een close-up van het over de grond schuivende geweer voorbij, om aan te geven dat dat er nog steeds is. Een long shot laat zien dat het busje goed terechtkomt en tot stilstand komt. Er volgt een close-up van het geweer en een cut naar Arthur die het oppakt. We zien de man in de richting van de camera springen. Hij springt echter iets naar rechts, waardoor het wederom niet aannemelijk is dat het een point of view is. De knal die klinkt geeft aan dat er wordt geschoten, ook al is dit niet in beeld te zien. Een high angle shot en een medium shot laten zien dat de man dood en Arthur oké is. Terug in de eerste droom zien we een close-up van Yusuf. Het shot draait weg naar de dromende mensen in de bus, en dit volgt de hoofdbeweging van Yusuf. Het lijkt alsof het een point of view shot is, alsof er iemand naast Yusuf in de auto zit die omkijkt, maar eerdere shots in de film leren ons dat dit niet het geval is. Een tracking shot laat zien dat het busje verder rijdt, en dat Arthur de kamer verlaat en naar de brandtrappen loopt.

Conclusie
Terugkijkend op het fragment als geheel zijn er enkele technieken die veel terugkomen. Om te beginnen wordt er veel gebruik gemaakt van tracking shots, die het busje en Arthur volgen. Ik vermoed dat dit is omdat het de sense of urgency vergroot. Het laat zien dat de personages druk bezig zijn, bijvoorbeeld met het proberen weg te komen van iets. Verder fungeert een close-up van Arthur in het busje vaak als een overgang van de ene locatie naar de andere. Ook geeft het aan dat dit de twee locaties met elkaar verbindt. Het is een mooi voorbeeld van hoe door middel van montage plaatsen die in werkelijkheid niet bij elkaar horen met elkaar kunnen worden verbonden. De shots die overgaan in slow motion dragen hier ook aan bij. Al met al is het mogelijk te concluderen dat de maker getracht heeft de spanning in de scene te verhogen, als wel duidelijk te maken dat de dromen sterk met elkaar verbonden zijn. En het visuele spektakel is natuurlijk ook mooi meegenomen!


Referenties: 

  • Van Driel, H. (2012, 24 september). Hoorcollege Beeldcultuur. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten