De 3.0 samenleving
In voorgaande blogs kwam het begrip ‘samenleving’ al
enkele keren terug. In blog 1 is bijvoorbeeld vastgesteld dat er in het
verleden sprake was van een 1.0 situatie. Hierbij vindt er een top-down
overdracht van informatie plaats van instituties naar individuen. Het wordt ook
wel het mechanistische wereldbeeld genoemd. Tegenwoordig leven we echter in een
3.0 samenleving, of post-modern wereldbeeld. In plaats van louter top-down is
er nu ook de mogelijkheid tot bottom-up overdracht. En daar stopt het niet: er
vindt interactie plaats tussen de institutie en de deelnemers, en de deelnemers
onderling. Het eenrichtingsverkeer is geëvolueerd naar interactie en
multimedialiteit (Van Driel, hoorcollege 26-11-2012). Figuur 1 is het schema
uit blog 1 waarmee het verschil tussen de 1.0 en 3.0 samenleving wordt
verbeeld.
Figuur 1: De ontwikkeling van samenleving 1.0 naar 3.0. ( |
Distributiemogelijkheden
De overgang van een 1.0 samenleving naar een 3.0
samenleving zorgt voor veranderingen op verschillende gebieden. Van Driel
haalde in zijn college bijvoorbeeld het voorbeeld van muziekdistributie aan. Vroeger
werd dit gedaan door de platenlabels, maar tegenwoordig komt het steeds vaker
voor dat artiesten hun muziek zelf produceren en distribueren, bijvoorbeeld
door middel van elektronische albums. Dit maakt het makkelijker voor onbekende bands
om hun muziek te verkopen. Een voorbeeld is Gallowbraid, een folk metal band
van muzikant Jake Rogers. Hij regelt de distributie van zijn EP Ashen Eilodon
via zijn Facebook pagina. Hier kunnen mensen hem mailen als ze de EP willen
bestellen. De betaling verloopt vervolgens via PayPal. Maar er zijn ook
bekendere bands die gebruik maken van de 3.0 mogelijkheden. Radiohead nam bijvoorbeeld
in 2011 het album King of Limbs op
zonder de hulp van een platenlabel. Ze gaven het vervolgens uit op hun website
waar mensen het konden downloaden.
Deze nieuwe manier
van distributie heeft zich niet enkel genesteld in de muziekwereld, ook in
andere vormen van entertainment begin men er de waarde van in te zien. Zo zijn
er talloze schrijvers die hun boeken zelf (digitaal) uitgeven. Een ander bekend
voorbeeld van zelfuitgave uit de entertainmentindustrie is de Amerikaanse
cabaretier Louis CK. Hij zette zijn stand-up show Live at the Beacon Theatre voor 5 dollar te koop op zijn website,
daarmee de normale media omzeilend. Promotie bestond grotendeels uit online mond-tot-mondreclame. Zo begon hij bijvoorbeeld een IAmA (een soort online vraag-antwoordsessie)
op de populaire site Reddit, waar het al snel bovenaan de frontpage kwam te
staan. Het experiment werd een groot succes, en op 21 december 2011 (12 dagen
nadat de show online kwam) was het binnengehaalde bedrag de 1 miljoen dollargepasseerd. En dit alles door de mogelijkheden van de digitale samenleving.
Verhalende mogelijkheden
Er zijn niet alleen
mogelijkheden op het gebied van distributie. De invloed van de digitalisering
is ook te merken bij manieren waarop verhalen worden verteld, en dan met name
de journalistiek. De aard van journalistiek wordt steeds interactiever. Een
goed voorbeeld is het datajournalistieke initiatief 18 Days in Egypt. Het heeft te maken met de revolutie van 2011 in
Egypte, en al het gene dat zich daarna afspeelde en nu nog afspeelt. De website
is een interactieve, collaboratieve documentaire waarop mensen de revolutie
konden verslaan door hun eigen video’s, foto’s en sociale media uitingen te
uploaden. Op die manier kan men een authentiek beeld vormen van de situatie in
Egypte. Een duidelijker voorbeeld van de 3.0 samenleving is er bijna niet. Hieronder spreekt één van de oprichters van 18 Days in Egypt over het project:
Conclusie
We kunnen
concluderen dat de digitale samenleving veel mogelijkheden biedt wat betreft
beeldcultuur. Het zorgt voor een verminderde afhankelijkheid van grote corporaties
zoals platenlabels en een grotere kracht voor communities en de individuen
daarbinnen. Dit heeft duidelijke gevolgen voor processen als distributie en
productie en de manier waarop verhalen verteld worden. Mijns inziens is wat we
nu zien slechts het topje van de ijsberg, en ik denk dan ook dat we in de
toekomst nog veel meer 3.0 situaties zullen tegenkomen.
Referenties
- 18 Days in Egypt (2011). You witnissed it, you recorded it. Now let's write our country's history. [Webpagina]. Geraadpleegd op: http://beta.18daysinegypt.com/
- Gallowbraid (2012). [Facebookpagina]. Geraadpleegd op: http://www.facebook.com/gallowbraid
- Louis C.K. (2011). Purchase [Webpagina]. Geraadpleegd op: https://buy.louisck.net/purchase/live-at-the-beacon-theater
- Louis C.K. (2011, 13 december). A Statement From Louis C.K. [Webpagina]. Geraadpleegd op: https://buy.louisck.net/news/a-statement-from-louis-c-k
- Louis C.K. (2011, 21 december). Another Statement From Louis C.K. [Webpagina]. Geraadpleegd op: https://buy.louisck.net/news/another-statement-from-louis-c-k
- Radiohead. (2011). The King of Limbs [Webpagina]. Geraadpleegd op: http://www.thekingoflimbs.com/Store/DisplayItems.html
- Reddit. (2011, 12 december). Hi I'm Louis C.K. and this is a thing [Webpagina]. Geraadpleegd op: http://www.reddit.com/r/IAmA/comments/n9tef/hi_im_louis_ck_and_this_is_a_thing/
- tribecachannel. (2012, 21 juni). Future of Film: Jigar Mehta on 18 Days in Egypt [Video]. Geraadpleegd op: https://www.youtube.com/watch?v=-PoyMkfXUUA
- Van den Hoff, R. (2011). Society 3.0: 52. [Afbeelding].
- Van Driel, H. (2012, 29 oktober). Hoorcollege Beeldcultuur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten