zondag 9 december 2012

Storytelling via meerdere kanalen

Voor het laatste college beeldcultuur werd de normale gang van zaken opgeschut. Het was niet Hans van Driel die voor de klas stond, maar Hille van der Kaa. Zij kwam een gastcollege geven over transmedialiteit. Wat dit inhoudt en wat zij hier over te vertellen had komt in deze blog aan bod.

In het college van 03-12-2012 lag de focus op storytelling, oftewel het vertellen van verhalen. De standaard storytelling methode was lineair. Deze wijze is het meest rechttoe rechtaan. Het verhaal begint bij het begin en eindigt bij het einde. Tegenwoordig steekt de non-lineaire vertelwijze regelmatig de kop op. Hierbij lopen de verschillende verhaallijnen niet chronologisch, maar door elkaar heen. Een goed voorbeeld van een film met deze vertelwijze is The Fountain, welke in blog 10 aan bod is gekomen. Naast films kan de non-lineaire manier van vertellen ook toegepast worden op media als geheel.


De TouchDoc Money & speed op de iPad.
Cross-mediaal
In dit geval ligt het non-lineaire erin dat een verhaal verteld wordt met verschillende media. Er zijn twee typen te onderscheiden: cross-mediale en transmediale storytelling. In het geval van cross-mediale storytelling wordt door alle media hetzelfde verhaal verteld. Door de ene vorm van media actief te gebruiken kan het een aanvulling vormen voor de andere media. Een goed voorbeeld hiervan is de interactieve documentaire Money & speed: Inside the black box. Deze 50 minuten durende documentaire over de geautomatiseerde financiƫle wereld werd op 31 januari 2011 uitgezonden door de VPRO. De documentaire was echter ook op een medium beschikbaar: de iPad. Money & speed is een zogeheten TouchDoc. Dit betekent dat kijkers tijdens het kijken op hun iPad de data verder kunnen verkennen door erop te klikken. Zo wordt als het ware hetzelfde verhaal verteld over meerdere media, waarbij de mogelijkheden van de iPad een aanvulling vormen voor de televisie uitzending.


Transmediaal
Naast cross-mediale storytelling bestaat er transmediale storytelling. Transmediaal verhalen vertellen is anders, omdat de verschillende media hier niet hetzelfde verhaal vertellen. Normaliter gaat het hier om een wereld die uitgebreid wordt door middel van verhalen uit andere media. Een goed voorbeeld is de Star Wars franchise. Het begon met films, maar later volgden er boeken, strips, videospellen, bordspellen etc. Door deze andere mediavormen werd de wereld van Star Wars zo groot dat het een eigen naam heeft gekregen: The Expanded Universe. Fans kunnen door middel van de andere media meer te weten komen over The Expanded Universe, wat hun ervaring tijdens het (waarschijnlijk opnieuw) kijken van de films kan versterken. Een voorbeeld van transmediale storytelling in het Star Wars universum is de animatieserie Star Wars: The Clone Wars. 




Zoals de cross-mediale en transmediale vormen van verhalen laten zien, biedt de Digital Age waarin we nu leven een tal van mogelijkheden op het gebied van storytelling. Het geeft de toeschouwer de kans om dieper in de dingen die ze interessant of vermakelijk vinden te duiken. En als iemand die erg betrokken kan zijn van iets waar ik van geniet kan ik dat alleen maar toejuichen.

Referenties:
  • Van der Kaa, H. (2012, 3 december). Gastcollege Beeldcultuur.  
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten