Het mechanistische wereldbeeld
Het halen van mijn studie, vanwege het halen van dit vak, vanwege het
schrijven van deze blog… Je zou het kunnen zien als een actie-reactie principe.
Het sluit aan bij een specifieke manier van kijken naar de wereld: het
mechanistische wereldbeeld. Dit werd voor het eerst in 1950 uiteengezet door Eduard
J. Dijksterhuis, in zijn boek De
mechanisering van het wereldbeeld. Hierin beschreef hij de wereld met
behulp van theorieën uit de exacte wetenschappen. Hans van Driel behandelde dit
in het college Beeldcultuur van 03-09-2012. De kernopvatting is dat de wereld
causaal en daardoor analyseerbaar is. In dit artikel (2002) schrijft Van Driel
er het volgende over:
“…geschiedenis kan worden opgevat als een vertelling. Zo’n vertelling ontwikkelt zich lineair: de ene gebeurtenis volgt op de andere, waarbij we altijd een logisch verband veronderstellen. Indien gebeurtenis B plaatsvindt, dan is deze verklaarbaar uit een gebeurtenis A.”
Hierin rust het actie-reactie principe. Het komt er op neer dat je alles
kan aanschouwen en er een conclusie uit kan trekken. Als je het vergelijkt met
de stof uit het eerste college, dan kun je het een 1.0 situatie noemen. Is er
dan ook een tegenhanger van dit mechanistische wereldbeeld? Jazeker: het postmoderne
wereldbeeld.
Het postmoderne wereldbeeld
Het kernidee achter het postmoderne wereldbeeld is dat je verschijnselen in
de wereld niet in hun geheel kunt aanschouwen. Je kunt ze enkel ervaren. Dit
komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in de kunst. Van Driel haalde in zijn college
het Holocaust-Mahnmal monument in Berlijn aan. Het bestaat uit een veld dat
volstaat met betonblokken in allerlei maten. Het is praktisch onmogelijk om het
monument in zijn geheel te aanschouwen, en dit is ook niet de bedoeling.
Overeenkomend met het postmoderne wereldbeeld dien je het te ervaren.
Het Holocaust-Mahnmal monument. Foto door JT Loh jotography. |
Projecten binnen het postmoderne wereldbeeld
Een mooi voorbeeld hiervan was het ‘Play me, I’m yours’ initiatief. Dit
werd in 2011 in Tilburg uitgevoerd in het kader van het Incubate Festival. Op
verschillende plekken in de stad werden tijdelijk piano’s geplaatst waarop
mensen konden spelen. En dat gebeurde. Mensen begonnen spontaan muziek te maken,
en de hele stad leefde ervan op. Een ander voorbeeld is ‘Where the Hell is
Matt?’. In deze video zie je hoe Matt al dansend de wereld rondtrekt. Deze reactie op Youtube illustreert de essentie van dit mooie project wat mij
betreft goed:
En dan hier de video zelf:
Wat mij betreft kunnen er niet genoeg van dit soort postmoderne projecten zijn. Het heeft de kracht om de mechanistische sleur te doorbreken en mensen te laten genieten van het leven. Daarover gesproken, ik denk dat ik maar eens naar buiten ga. Even postmodern genieten van de kermis.
Referenties:
- An01dGr4ndma. (2011, 18 januari). Zombieland Rule "Enjoy the Little Things" [Video]. Gevonden op: http://youtu.be/ccp4Rud28Vc
- ConradZuse. (2012, 6 september). Re: Where the Hell is Matt? 2008 [Online youtube reactie]. Gevonden op: http://www.youtube.com/comment?lc=-D0LNpU0Dg7ufNSoWpaufCsJAUGf8a6yph10p1m8nGQ
- Loh, J.T. (2006). Stelaetop [Foto]. Gevonden op: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AStelaetop.jpg
- mattharding2718. (2008, 20 juni). Where the Hell is Matt? 2008 [Video]. Gevonden op: http://youtu.be/zlfKdbWwruY
- Van Driel, H. (2012, 3 september). Hoorcollege Beeldcultuur.
- Van Driel, H. (2002). 11 september 2001. Een wereldbeeld verschuift. SKRIEN, maandblad voor film en beeldcultuur, 34.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten